Sunday, February 20, 2011

Sy Rindu AWK Larh!!

Hmm.. Post ary nie psal seseorg yg aq syg. Syg giler kt dy. Tpi,,da lame xcontact dy atas sbab2 trtentu. Haihh..Dy mmg seorg yg baek, sweet, caring, slalu jga aty aq. Aq kwan ngn dy, da lame. Da dekat 6tahun rasenyer. Skunk dy blajo kt Cheras. Susa la nk jmpe dy. Uuu.. Rndunyer.


Tady kitorg gado. Dy ckap, aq da lupekn dy. Dy ckap aq da lupekn knangan2 kitorg kt mersing dlu. Aq tau dy mmg syg aq. Tpi,, aq xsngaja. Aq bzi, dy pon bzi. Nk2 skunk nie family mmber dy ade yg sakit. Oh my.. What i've done kn?? Aq langsung xde d sisi dy time 2. Ya Allah.. Kesian dy.


Awk.. Sy sorry ye. Sy xsngaja. Btol2 xsngaja. Sy bzi sejak akhir2 nie. So,, mmg xde mase nk contact awk. Contact pon, kejap2 jer. Tpi,, sy nk awk tau, sy syg awk. Sy slalu ade ngn awk ye. Chaiyok2!!

Hopefully dy bace post aq nie. Aq nk dy tau, aq slalu ade ngn dy. InsyaAllah..

Thursday, February 17, 2011

Meminta Maaf~

Setiap manusia pernah melakukan kesalahan. Kesalahan, kekhilafan adalah fitrah yang melekat pada diri manusia.

Rasulullah saw bersabda: "Setiap manusia pernah melakukan kesalahan, dan sebaik-baik pelaku kesalahan itu adalah orang yang segera bertaubat kepada Allah SWT".

Ini bererti bahwa manusia yang baik bukan orang yang tidak pernah berbuat salah, sebab itu mustahil kecuali Rasulullah SAW yang ma’shum (sentiasa dalam bimbingan Allah SWT). Tetapi, manusia yang baik adalah manusia yang menyedari kesalahannya dan segera bertaubat kepada-Nya. Dalam Islam, mampu memaafkan kesalahan orang lain merupakan salah satu ciri orang yang bertaqwa (muttaqin).

Allah SWT berfirman: "Dan bersegeralah kamu kepada ampunan dari Tuhanmu, Allah menyediakan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertaqwa. Yaitu orang-orang yang menafkahkan hartanya baik diwaktu lapang atau sempit dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan orang lain, Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan."
(QS. Al-Imran: 133-134).

Ibnu Qudamah dalam Minhaju Qashidin menjelaskan bahawa makna memberi maaf di sini ialah sebenarnya engkau mempunyai hak, tetapi engkau melepaskannya, tidak menuntut qishash atasnya atau denda kepadanya. Quraish Shihab dalam Membumikan Al-Quran menjelaskan: Kata maaf berasal dari bahasa Al-Quran alafwu yang berarti "menghapus", iaitu yang memaafkan menghapus bekas-bekas luka di hatinya. Bukanlah memaafkan namanya, apabila masih ada tersisa bekas luka itu didalam hati, bila masih ada dendam yang membara.

Boleh jadi, ketika itu apa yang dilakukan masih dalam tahap "masih menahan amarah". Usahakanlah untuk menghilangkan noda-noda itu, sebab dengan begitu kita baru boleh dikatakan telah memaafkan orang lain. Islam mengajak manusia untuk saling memaafkan. Dan memberikan posisi tinggi bagi pemberi maaf. Kerana sifat pemaaf merupakan sebahagian dari akhlak yang sangat luhur, yang harus di ikuti bagi seorang Muslim yang bertakwa.

Allah swt berfirman: "...Maka barang siapa yang memaafkan dan berbuat baik, maka pahalanya atas tanggungan Allah."
(Q.S.Asy-Syura : 40).

Dari Uqbah bin Amir, dia berkata:
"Rasulullah SAW bersabda, "wahai Uqbah, bagaimana jika ku beritahukan kepadamu tentang akhlak penghuni dunia dan akhirat yang paling utama? Hendaklah engkau menyambung hubungan persaudaraan dengan orang yang memutuskan hubungan denganmu, hendaklah engkau memberi orang yang tidak mahu memberimu dan maafkanlah orang yang telah menzalimimu."
(HR.Ahmad, Al-Hakim dan Al-Baghawy).

Al-Quran memang menetapkan, bahawa seseorang yang diperlakukan secara zalim diizinkan untuk membela diri tapi bukan didasarkan balas dendam. Pembelaan diri dilakukan dengan penuh simpati seraya menunjukan perangai yang luhur, bersabar, memaafkan dan toleran. Ketika Matsah yang dibiayai hidupnya oleh Abu Bakar menyebarkan gosip yang menyangkut kehormatan puterinya, Aisyah yang juga isteri Nabi.
Abu Bakar bersumpah tidak akan membiayainya lagi. Tapi, Allah melarangnya sambil menganjurkan untuk memberika maaf dan berlapang dada.

(Q.S. an-Nur : 22). Dari ayat ini ternyata ada tingkatan yang lebih tinggi dari alafwu (maaf), aitu alshafhu. Kata ini pada mulanya bererti kelapangan. Darinya dibentuk kata shafhat yang bererti lembaran atau halaman, serta mushafahat yang bererti berjabat tangan. Seorang yang melakukan alshafhu seperti anjuran ayat diatas, dituntut untuk melapangkan dadanya sehingga mampu menampung segala ketersinggungan serta dapat pula menutup lembaran lama dan membuka lembaran baru.

AlShafhu yang digambarkan dalam bentuk jabat tangan itu, menurut Al-Raghib al-Asfahaniy "lebih tinggi nilainya" dari pada memaafkan. Dalam alshafhu dituntut untuk membuka kembali lembaran baru dan menutup lembaran lama." Let’s gone be by gone (yang lalu biarlah berlalu) bangunkan kembali masa depan dengan semangat yang baru. Kita selalu lupa, hanya kerana kesalahan yang telah dibuat orang lain, kita melupakan semua kebaikan yang pernah dibuatnya. Untuk itu, kita juga harus memperlakukan semuanya secara seimbang.

Yang terbaik buat kita hari ini adalah bersama-sama bangun kembali dengan semangat baru, ketulusan hati dan semangat persaudaraan. Jangan ada yang berkata: "Tiada maaf bagimu". Ahli hikmah mengatakan: Ingatlah dua hal dan lupakanlah dua hal. Lupakanlah kebaikanmu kepada orang lain dan lupakanlah kesalahan orang lain kepadamu.

Tuesday, February 15, 2011

Nape sy susa nk terima seme nie??

Urgghhh.. Npe la aq susa sgt nk terime nie?? Adoii.. Aq xske la dy baek ngn pompuan laen. Tpi,, aq xde hak.. Aq bkan sape2. Ngeh3.. Adess.. Xpatot2. Emey,, syg org pon,, berpada2 la. Ko 2 bkan sape2. Dy ade rmai kwan la. Bkan ko sorg kwan dy. Ngeh3.. Xpe la emey.. Let it go~



Hehehehe.. Xpe lah ye. Aq kne hepy slalu. Skunk nga byk dugaan. Psal study, mmber, roomate, si dia. Aishh.. Byk btol. Hmm... So emey,, ko kne kuat!! Sntiasa epy ok. Walopon time 2 ko nga sedey~




Anyway.. Tengs 2 Syahirah Naim bcoz  bgy pnjam the small 'lappy'. Sory sbab slalu kaco ko. Ko mmg mangse keadaan.

Saturday, February 12, 2011

its weekend peeps =)

Ehehehe.. Its weekend peeps!! Ngeh3.. Aq tggal kt bilik ngn syira jep. Nana ngn ecah, balek. Hehehehe.. So,, event kami berdua pada weekend ini adalah...
Jeng.. Jeng.. Jeng.. TENGOK MOVIE la.
Cite yg kitorg pilih adalah ::













Ahha..Nie la cite yg kitorg pilih~
Popcorn pon ade. So,, mmg mcm dlam wayang la kan. Hohoho....
Wokeyh.. Chow dlu la yer~